هرآنچه باید در رابطه با طراحی استراتژی برند سازی شخصی بدانید

با طراحی استراتژی برند سازی شخصی یا استراتژی پرسنال برندینگ، در حرفه و تخصص خود شماره یک باشید. شاید برای شما هم این جمله آشنا باشد و آن را از زبان متخصصان مارکتینگ شنیده باشید اما با شنیدن این جملات این سوال پیش می‌آید که اصلاً برندسازی شخصی چیست و چه منافعی دارد؟ مراحل استراتژی برند سازی شخصی چیست؟

اگر به زبان ساده و کاملاً خلاصه بخواهیم برای شما بگوییم به برنامه‌ریزی دقیق برای گام‌هایی که یک فرد عادی در راه تبدیل شدن به یک فرد مشهور و شناخته شده در تخصص خود، باید بردارد استراتژی برند سازی شخصی گفته می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با استراتژی پرسنال برندینگ و پاسخ به سوالات بالا پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله با ما همراه باشید‌.

با برندسازی شخصی آشنا شویم

حتماً شما هم با افرادی که در تخصص خود سرشناس شده‌اند مانند: استیوجابز یا بیل گیتس آشنایی دارید و بارها داستان زندگی شخصی آن‌ها را شنیده‌اید و حتی از محصولات کمپانی آن‌ها خرید کرده‌اید. این افراد همان‌هایی هستند که علاوه بر برند سازی کمپانی خود، با برند سازی شخصی حس اعتماد را در مخاطبین خود تقویت کرده‌اند و افراد مختلفی را علاقه‌مند به پیگیری زندگی حرفه‌ای و شخصی خودساخته‌اند.

در واقع پرسنال برندینگ و یا برند سازی شخصی تصویری است از یک فرد که به بقیه ارائه می‌شود. عموماً این تصویر دارای ویژگی‌ها‌ی مثبت و موردپسند مخاطبان آن فرد است. افرادی که دارای برند شخصی هستند بیشتر موردتوجه مردم قرار می‌گیرند و افراد بیشتری به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

در دنیای امروز به دلیل‌ حجم بالای رقبا تنها داشتن تخصص و مهارت برای پیشبرد اهداف کاری و پیشرفت در این زمینه کافی نیست. معمولاً مردم به کسانی اعتماد می‌کنند که در زمینه کاری خود پرسنال برند دارند و یا اینکه آن‌ها را می‌شناسند‌ و تصویر ذهنی خوبی از آن‌ها دارند.

چرا برند سازی شخصی اهمیت بالایی دارد؟

حالا که با مفهوم برند سازی شخصی آشنا شدید این سؤال برایتان پیش می‌آید که برند سازی شخصی چه اهمیتی دارد ؟و چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند؟

به موارد زیر توجه کنید تا بیشتر با اهمیت برندسازی شخصی آشنا شوید:

  • ایجاد یک نام معتبر و شناخته شده برای صاحب برند مهم‌ترین ویژگی داشتن یک برند شخصی است. معمولاً مردم به افرادی که در حرفه خود شناخته شده و معتبر هستند بیشتر اعتماد می‌کنند، درنتیجه بیشتر تحت تأثیر حرف و رفتار آن‌ها قرار می‌گیرند و راحت‌تر از آن‌ها محصول و یا خدمات خریداری می‌کنند.
  • توسعه‌ی ارتباطات از دیگر ویژگی‌های پرسنال برندینگ است. افرادی که صاحب یک برند شخصی هستند به راحتی می‌توانند با سایر افرادی که در زمینه کاری خودشان متخصص هستند ارتباطات برقرار کنند و از طریق آن‌ها به توسعه‌ی برند خود بپردازند. آن‌ها به‌راحتی فرصت سخنرانی، برگزاری کمپین‌ها و همایش‌ها را پیدا می‌کنند.
  • ایجاد اعتمادبه‌نفس و حس خوب برای صاحب برند شخصی
  • سهولت در جذب مخاطب هدف و حفظ آن مخاطب برای همیشه
  • سهولت در دستیابی مخاطبان به شما از طریق فضای مجازی. عموماً مردم افرادی که برند هستند را به‌راحتی از طریق گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند.

 

استراتژی برند سازی شخصی چیست؟ و چه هدفی دارد؟

در بخش‌های قبلی با برندسازی شخصی و اهمیت آن آشنا شده‌اید حالا بسیار بهتر می‌توانید مفهوم استراتژی برند سازی شخصی را درک کنید.

استراتژی برند سازی شخصی و یا استراتژی پرسنال برندینگ یک راهکار یا یک نقشه‌ی راه برای افرادی است که می‌خواهند در جهت شناخته شدن خود توسط جامعه‌ی هدفشان گام بردارند. درواقع در این راه به‌جای بازاریابی بر روی محصولات بر روی خود فرد بازاریابی می‌شود. در استراتژی برند سازی شخصی به فرد گفته می‌شود که در کجا قرار دارد؟ به چه هدفی باید برسد؟ در راه رسیدن به هدفش چه مسیری را باید طی کند؟ با چه چالش‌هایی در این مسیر روبه‌رو می‌شود؟

به چه محتواها، توانایی‌ها، ابزارها و مهارت‌هایی برای برند شدن نیاز دارد؟

در تعریفی دیگر استراتژی برند سازی شخصی به شما نشان می‌دهد که چگونه از یک فرد عادی به یک متخصص سرشناس تبدیل شوید.

۷ نکته که برای طراحی استراتژی برند سازی شخصی خود باید در نظر بگیرید.

بسیاری از افرادی که در تخصص و کسب‌وکار خودشان تبدیل به یک فرد سرشناس و درواقع تبدیل به یک برند شده‌اند از راه آزمون و خطا این مسیر را طی کرده‌اند.

حال با برداشت از مسیر افراد موفق در زمینه پرسنال برندینگ، راه برای سایر افراد هموارتر شده است و گام‌های زیر نکات و برداشتی از مسیر این افراد در زمینه‌ی برند‌سازی شخصی است:

  1. شناخت همه جانبه‌ی صاحب برند از خودش

اساسی‌ترین نکته برای طراحی استراتژی برند شخصی شناخت کامل و همه‌جانبه شخص از خود و اهدافش است. درواقع صاحب یک پرسنال برند در قدم اول باید ویژگی‌های خود، اهداف خود از برندسازی شخصی، مهارت‌های خود، علایق خود، تجارب خود، وجه تمایز خود با سایر رقبا و ارزش‌هایی که می‌تواند به مخاطب منتقل سازد را بشناسد.

شناخت این موارد راه را برای شروع ساخت یک پرسنال برند کاملاً روشن می‌کند.

  1. شناخت مخاطبان هدف و ادراک آن‌ها

نکته‌ی حائز اهمیت بعدی شناخت دقیق پرسونای خود است یعنی یک شخص که هدفش داشتن برند شخصی خود است باید بداند مخاطبان آن دقیقاً چه کسانی هستند؟ چه کسانی حاضرند برای خدمات، محصولات و … از این فرد هزینه کنند و وقت بگذارند؟

سرمایه‌گذاری صاحبان برند بر روی جذب مخاطب غیر هدف کاملاً اشتباه است زیرا می‌توان گفت خدمات و محصولات آن برند، نیازی از آن مخاطب را برطرف نمی‌سازد در نتیجه سودی هم از آن مخاطب به برند نمی‌رسد.

علاوه بر این صاحب برند باید سعی کند تمام روحیات، ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوت و نیازهای مخاطبان خود را به‌طور کامل بشناسد.

  1. شناخت محصول و یا خدمت قابل ارائه به مخاطب

صاحب برند باید بداند که چه چیزی را می‌خواهد به مخاطبان هدف خود ارائه دهید؟

صاحب یک برند شخصی دقیقاً باید بداند که چه کاری می‌خواهد انجام بدهد؟ چه محصول یا خدمت را می‌خواهد به مخاطبان خود ارائه بدهد؟

زیرا داشتن یک برند شخصی به‌تنهایی و بدون ارائه‌ی خدمات یا محصولات به کار نمی‌آید و در واقع نمی‌توان از این راه کسب درآمد کرد.

  1. شناخت مزایای رقابتی صاحب برند

صاحب برند باید مزایا و برتری‌های خود را نسبت به رقبای خود را به طور دقیق شناسایی کند. در واقع صاحب برند باید بداند چه مزیت و برتری نسبت به سایرین دارد که مخاطبان حاضر شوند بقیه رقبا را کنار بگذارند و به سمت او جذب شوند.

  1. شناخت ابزار‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان

صاحب یک برند شخصی باید بداند که از چه طریقی می‌تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. برای شروع کار بهتر است این افراد یک سایت جامع طراحی کنند و در آن سایت خیلی واضح عنوان کنند که چه هدفی را دنبال می‌کنند زیرا حاشیه رفتن باعث می‌شود مخاطب سایت را ترک کند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یویتوب و … هم می‌تواند کمک زیادی به صاحبان برندهای شخصی بکند.

بعد از شناخته شدن از طریق ابزارهای مجازی می‌توان به راحتی از روش‌های حضوری مانند سخنرانی‌ها با جامعه‌ی هدف خود ارتباط گرفت.

  1. شناخت استراتژی محتوایی مخصوص به خود

بعد از طی ۵ مرحله‌ی قبل و جذب مخاطبان هدف باید برای آن‌ها محتوا تولید کرد. صاحب برند باید سعی کند در تولید محتوا استراتژی داشته باشد و برنامه‌ریزی منظم و دقیقی برای طراحی محتوا و ارائه‌ی آن به مخاطبان خود داشته باشد.

محتوا را می‌توان در قالب‌هایی مانند: مقالات در وب‌سایت، عکس، ویدئو، پادکست، ایمیل و… ارائه داد ولی باید توجه داشت که محتوا باید کاملاً مربوط به برند باشد و از طراحی محتواهای غیر مرتبط خودداری کرد.

باید توجه داشت ارائه‌ی محتوا به‌صورت منظم و بدون چشم‌داشت، به مخاطب شرط اصلی برای ماندگار کردن مخاطب است.

در واقع ارائه‌ی محتوا باعث ایجاد مخاطب ثابت و حضور پیوسته در بازار کسب و کار می‌شود.

 

 

  1. شناخت راه‌های گسترش روابط

صاحب یک برند باید بداند که از چه طریقی می‌تواند روابط خود را گسترش دهد. در این راه بهتر است صاحبان برند با دیگر برندهایی که در حوزه‌ی کاری خودشان فعالیت می‌کنند ارتباط بگیرند و برای همدیگر تبلیغ کنند و یا اینکه با هم کمپین‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کنند. این کار به جذب مخاطب هدف برندها کمک بزرگی می‌کند.

علاوه بر این‌ها گسترش ارتباطات باعث می‌شود بتواند از تجربیات افراد موفق در حرفه‌ی خود نیز بهره بگیرید.

در نهایت برای طراحی یک استراتژی برند سازی حرفه‌ای بهتر است که همیشه صادق باشید، چشم‌انداز کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید، اعتماد بنفس داشته باشید، یعنی همیشه خود را یک برند قدرتمند بدانید، باورهای مخاطب رو با خطاهای خودتان خراب نکنید و سعی کنید در یک زمینه‌ی خاص تخصص داشته باشید نه اینکه از هر کاری مقداری بدانید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *