ابزار قدرتمند تحلیل برند شخصی چیست؟

الآن که به یه شناخت نسبی از خودت رسیدی، وقتش رسیده که بیای و یکم بیزینسی تر به خودت و کارت نگاه کنی. این ماتریس، یه ابزار فوق العاده خوبیه که می‌تونی ازش استفاده کنی. ابزاریه که تقریباً تمام بیزینس ها ازش بهره می‌گیرن و می‌تونن طبق اون، استراتژی‌های مناسبی رو واسه خودشون در نظر بگیرن.

توی قسمت تمرین‌ها، دو صفحه مخصوص این گام گذاشتم که وقت زیادی روش باید بذاری تا بتونی ازش نتیجه دلخواهتو بگیری. یه توضیح میدم راجع به این ماتریس تا بتونی خودت تکمیلش کنی.

ماتریس مد نظر 4 تا قسمت داره:

نقاط قوت: همه ما یسری توانمندی‌هایی داریم که ممکنه ازشون خبر داشته باشیم، ممکن هم هست تا یه حدی واسمون ناشناخته باشه اما هر چی که هست، در اختیار و کنترل خودمونه. توی این قسمت هرچیزی که جزء توانمندی هات به حساب میاد (خصوصاً اگر ربطی به کار مورد علاقت هم داشته باشه که عالیه) رو یادداشت بکن. از این که ممکنه قدرت مذاکره خوبی داشته باشی یا مثلاً منظم باشی گرفته تا اینکه تناسب اندام خوبی داری یا ظاهر زیبایی داری و خلاصه هرچیزی که فکر می‌کنی جزء نقاط قوتت هست. اما بعد از اینکه این نقاط قوت رو یادداشت کردی، بیا و یه کار دیگه هم انجام بده. بیا و نقاط قوتت رو به دو دسته تقسیم کن (این کار رو واسه قسمت‌های بعدیت هم انجام بده)، دسته اول اونهایی که به کارت مربوط هستن و می‌تونی ازشون استفاده کنی، دسته دوم اونهایی که به کارت مرتبط نیستن و فعلاً راهکاری واسه استفاده ازشون نداری.

نقاط ضعف: نقطه تقابل با نقاط قوت به حساب میاد. طبیعتاً هر کدوم از ما یسری ضعف‌هایی توی خودمون داریم. ممکنه آدم بی‌برنامه‌ای باشیم یا مثلاً تنبل باشیم یا شاید فراموشکار و حتی بدون اعتماد بنفس و چندین مورد دیگه ای که ممکنه هر کدوم از ماها باهاش مواجه باشیم. نکته اول توی این موضوع اینه که نباید با خودت به هیچ وجه تعارف داشته باشی. متاسفانه بعضی از افراد وقتی با یه نقد یا عیبی از خودشون روبه رو میشن، ممکنه سریع گارد بگیرن. ولی لطفاً بپذیر چون قدم اول واسه اصلاح این نقاط ضعف، شناخت و پذیرش اون نقطه ضعف هست. نکته دوم مشابه نقاط قوته که باید این نقاط ضعف رو لیست کنی و بعدش یه دسته‌بندی انجام بدی و اونهایی که ممکنه به کارت ضربه بزنه و اونهایی که احتمال ضربه زدن به کارت رو کمتر دارن، تفکیک کنی.

فرصت‌ها: برعکس دو مورد بالایی، فرصت و تهدید دو موردی هستن که خیلی تحت کنترل تو نیستن. مثلاً ویروس کرونا یه عاملی است که تحت کنترل نبوده اما واسه بعضی‌ها تبدیل به فرصت شد و واسه خیلیا هم تبدیل به تهدید. حالا تو اینجا باید چیکار کنی؟ یه نگاهی به کاری که بهش علاقه داری و بازارش بنداز، تا اونجا که می‌تونی فرصت‌هایی که توی آینده ممکنه پیش بیاد رو یادداشت کن. مثلاً ممکنه بگی اینترنتی شدن مردم توی آینده واسه من یه فرصت داره، یا مثلاً رشد جمعیتی که وجود داره، احتمالاً به کمکم بیاد. بنابراین هر آن چیزی رو که احتمال میدی در آینده نه چندان دور، بهت توی کارت کمک کنه رو باید بنویسی و هرچقدر این پیش‌بینی هات بیشتر و دقیق‌تر باشه، طبیعتاً احتمال موفقیت برندت خیلی بیشتر می‌شه.

تهدیدها: شاید بدترین اتفاقی که واست می‌تونه بیفته، تهدیدها هستن. چرا؟ دلیلش به این خاطره که ممکنه تو همه چیز رو مرتب کنار هم چیده باشی اما یه اتفاقی مثل کرونا بوجود بیاد و نذاره کارت رو انجام بدی. در واقع تهدیدها، اتفاقاتی هستن که تحت کنترل تو نیستن، اما به کاری که داری می‌کنی لطمه میزنه. بنابراین تا جایی که می‌تونی باید این عوامل رو هم پیش‌بینی کنی. مثلاً ممکنه بگی پیر شدن جمعیت واسم یه تهدیده یا مثلاً نرخ طلاق واسه کار من خیلی خطرناکه. حالا چه نفعی داره این پیش‌بینی؟ با یه مثال برات توضیحش میدم. فکر کن توی محل زندگیت، هواشناسی اعلام می‌کنه که قراره یه طوفان شدید تا هفته آینده بیاد. این موقعیت رو بذار کنار کسی که به هر دلیلی این خبر رو نشنیده باشه. کدوم یکی از شماها آماده‌تر خواهد بود؟ کدوم یکی می‌تونه از ضرر بیشتر جلوگیری کنه؟ کدوم یکی می‌تونه فکر چاره کنه تا خسارتی نبینه؟ طبیعتاً شخصی که این هشدار رو شنیده باشه خیلی خیلی آماده‌تر خواهد بود. واسه همین هست که معتقدم تا دیر نشده بشینی و این ماتریس رو تکمیل کنی چون خیلی از نقاط تاریک توی ذهنت و کارت، واست روشن می‌شه.

در مرحله بعد باید بشینی و استراتژی شخصی خودت رو مطابق این جدول تعیین کنی. یعنی اولاً سعی کن نقاط قوت خودت رو پرورش بدی و یه سری برنامه‌ریزی انجام بدی تا بتونی نقاط ضعفت رو کاهش بدی. ثانیاً با توجه به فرصت‌های پیش روی خودت، سعی کن توی مرحله اول با نقاط قوتی که داری، به این فرصت‌ها دست پیدا کنی و بعد از این که دست پیدا کردی، مجدد تلاش کن نقاط ضعفت رو کاهش بدی. و نهایتاً سعی کن با استفاده از نقاط قوتی که داری یه سری اقداماتی انجام بدی تا بتونی در برابر تهدیدهای پیش روی خودت، مقاوم باشی.

واسه این که یکم ذهنت بازتر بشه، یه جدولی آماده کردم که توی قسمت مربوطه وجود داره و می‌تونی یه لیست مقدماتی از نقاط ضعف یا قوتی که وجود داره رو ملاحظه کنی. هرچند توصیه می‌کنم به این جدول اکتفا نکنی و فقط واسه اینکه تا یه حدی مشخص بشه که منظور از نقطه قوت و ضعف چی هست، ازش استفاده کنی.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *